Software om bestanden, wachtwoorden en todo's te organiseren

Software om bestanden, wachtwoorden en todo’s te organiseren

Vorige week besloot mijn lieftallige macbook dat het tijd was om er zomaar opeens mee op te houden. Vervelend, zeker omdat het van de een op de andere dag was, zonder waarschuwing of vriendelijke melding vooraf. Hij ging nog wel aan, maar gaf tijdens het opstarten error na error. Wat ik ook probeerde met safe mode, disk utility en de vele andere noodplannen, niks werkte. Dan maar een clean install en opnieuw beginnen, dacht ik. Maar zelfs dat was niet meer mogelijk; volgens mijn macbook had ik geen harde schijf meer en dan wordt het toch lastig…

Einde verhaal, of toch niet?

De volgende dag stond ik met goede hoop bij de Apple Store in Den Haag, maar daar hadden ze geen tijd voor mij. De eerstvolgende mogelijkheid dat ze even mee konden kijken was anderhalve week later. Gekkies, ik ga toch niet anderhalve week naar mijn kapotte macbook staren…? Mensen wel duizenden euro’s laten betalen voor producten, maar service, ho maar! Gelukkig waren ze bij Amac behulpzamer en is het probleem uiteindelijk opgelost met wat geduld en ook wel een beetje geluk. Wat leek op een kapotte harde schijf, bleek uiteindelijk een corrupte harde schijf te zijn die het weer prima deed nadat hij hardhandig gewist was. Clean install en klaar!

Als mij dit een aantal jaar geleden was gebeurd, dan was ik zonder twijfel in huilen uitgebarsten. Mijn harde schijf leeg. Alles kwijt, paniek! Daar was deze keer gelukkig geen sprake van. Natuurlijk was ik verdrietig toen het een hardware dingetje leek te zijn; je koopt niet ‘even’ een nieuwe macbook ter waarde van tweeduizend euro. Maar over software en data maakte ik mij geen zorgen.

Mijn favoriete software

Anno 2018 heb ik namelijk bijna alles in de cloud zitten, waardoor een onverwachte clean install opeens niet meer zo’n ramp is. Daar heb je alleen wel de nodige software voor nodig, met een prijskaartje. Maar, ik betaal graag voor goede software als het mijn leven iets makkelijker maakt!

Dropbox (± €9,99 per maand)

De allergrootste lifesaver die er is: Dropbox! In mijn studententijd deed ik nog mijn best om met het verspreiden van invites data te sparen voor het opslaan van mijn bestanden. Alles om een paar euro’s te besparen! 😉 Met Dropbox is het mogelijk om bestanden op je laptop te bewaren in de cloud. Als je dat met 1 GB doet heb je misschien net ruimte voor een aantal foto’s, video’s en documenten, maar als je dat met 1 TB doet, kun je zo’n beetje ALLES bewaren in de cloud. Zo weet ik vrij zeker dat mijn data altijd beschikbaar is, welke laptop, tablet of telefoon ik ook gebruik. De enige twee ‘zorgen’ die je hebt, is dat alle data ergens op een Amerikaanse server staat én dat je alsnog alles kwijt kunt zijn op het moment dat dropbox of jijzelf gehackt wordt. Maar, daar hebben we ook iets moois op bedacht!

1Password (± €3,25 per maand)

Waar ik vroeger nog goed was in het onthouden van telefoonnummers en wachtwoorden, merk ik dat ik daar steeds minder handig in word; en dan ben ik pas zesentwintig. Dat wordt nog wat, haha! Je kunt een notitieboekje volschrijven met alle gebruikersnamen en wachtwoorden, maar dan moet je wel weer altijd dat boekje met je meezeulen. Omdat ik daar geen zin in had ben ik 1Password gaan gebruiken. Met deze app heb je een eigen ‘vault’, waarin je gebruikersnamen en wachtwoorden van al je accounts kunt opslaan, maar ook (hele ingewikkelde) wachtwoorden kunt genereren. Zo maak je het hackers iets lastiger. Dankzij de handige browserextensies en mobiele app ben je nooit meer bezig met de wachtwoorden zelf, want dat wordt in negen van de tien gevallen gewoon automatisch voor je ingevuld, ideaal! De app is in principe gratis, tenzij je de wachtwoorden wilt syncen tussen verschillende besturingssystemen, zoals ik doe met Mac voor privé en Windows voor werk.

Things 3 (Eenmalig €54,99)

Een post-it hier, een notitieboekje daar, digitaal ook nog eens een todo lijstje bijhouden en vervolgens totaal geen overzicht meer hebben. Het gebeurt mij nog steeds regelmatig, maar sinds ik Things 3 ben gaan gebruiken heb ik steeds meer van mijn todo’s op één plek! Geïntegreerd met je agenda kun je gemakkelijk een todo lijst maken met dingen die je vandaag wilt doen, maar kun je ook hele projecten met todo’s opzetten; het is maar net hoe je het zelf inricht. Zo kun je de todo functionaliteit stiekem ook een beetje misbruiken voor het bijhouden van notities. Zo heb ik een bucketlist voor vakanties, een checklist met wat ik mee moet nemen voor als ik voor werk naar Spanje ga, maar ook een lijstje met ideeën voor blogartikelen en een lijst van software die ik moet installeren na een clean install. Je wordt er steeds makkelijker in! 😉 Voor de aanschaf van Things 3 betaal je een serieus bedrag, maar verder is het gebruik gratis en worden alle notities/todo’s netjes via iCloud gesynct!

Dankzij bovenstaande programma’s was alles na de clean install binnen een aantal uur weer up and running. Zo viel het uiteindelijk toch allemaal weer mee, gelukkig maar! 🙂

Wat is jouw favoriete software?