Onze todo lijst voor het nieuwbouwhuis

Terwijl ik foto’s terugkijk van ons nieuwbouwhuis in aanbouw, zie ik dat de allereerste foto gemaakt is in de maand oktober van het jaar 2015. Het voelt als de dag van gisteren, maar tegelijkertijd voelt het ook als veel langer geleden. Hoewel er op dat moment nog geen sprake was van ‘ons nieuwbouwhuis’, was dat wel het moment waarop we al vrij zeker waren van het feit dat we op die plek wilden gaan wonen. In de tussentijd is er veel gebeurd en is het nu zelfs een beetje onwerkelijk dat we dit jaar écht zullen verhuizen naar het huis waar we al zo lang van dromen. Eindelijk!

Geen kwestie van de sleutel krijgen en gelijk verhuizen

Waar het bij de verhuizing van ons vorige appartement naar ons huidige appartement slechts een kwestie van dagen was, gaat de volgende verhuizing maanden in beslag nemen. We hebben het dan niet over de verhuizing zelf, maar meer over de voorbereiding die daarbij komt kijken. Het krijgen van de sleutel is één ding, maar dan kun je nog niet verhuizen. Of anders gezegd: het kan wel, maar als je graag in een afgewerkt huis wil slapen zal er toch het één en ander moeten gebeuren.

Ondanks dat we bijna al het werk uitbesteed hebben, is het nog een hele uitdaging om alles qua planning mooi in elkaar over te laten lopen. Voordat de plafonds, wanden en vloeren afgewerkt kunnen worden, moeten we eerst de vloerverwarming langzaam opstoken en zoveel mogelijk van het vocht uit het huis zien te krijgen. Daarmee ben je al snel een week kwijt. Ook moeten er nog een aantal elektra werkzaamheden uitgevoerd worden, voordat de wanden afgewerkt worden. Daarna kan de uitvoerder aan de slag die zorgdraagt voor de volledige afwerking van het huis. Drie à vier weken later is het tijd voor de keuken, en dan kunnen we eindelijk verhuizen! Lang verhaal kort: het is belangrijk dat we een realistische planning hebben en dat we daar natuurlijk niks in vergeten. En om dat te voorkomen hebben we getracht om een overzichtelijke todo lijst te maken!

Onze todo lijst voor het nieuwbouwhuis

Een todo lijst op de muur

In mijn werk als product owner ben ik binnen een team het aanspreekpunt als het gaat om wat er moet gebeuren, waar het aan moet voldoen en welke prioriteit het heeft. Bij het hele proces richting de oplevering van ons nieuwbouwhuis is dat proces niet veel anders en vind ik het daarom leuk (en spannend) om alles qua todo’s, inzicht en planning op mij te nemen.

Practice what you preach.

Het begint bij inzicht, wat we in het begin absoluut niet hadden. Mijn vriend is van nature vrij relaxed, terwijl ik juist de touwtjes in handen wil hebben en alles tot in de kleinste puntjes uitgedacht wil hebben. Het gebeurde daarom regelmatig, zelfs toen er nog maar een aantal palen in de grond zaten, dat ik heel erg onrustig werd van alle todo’s die ik in mijn hoofd had zitten. In mijn optiek moest alles gelijk geregeld worden, want “dan hebben we dat alvast gedaan”. Als mijn vriend mij dan vertelde dat het écht niet nodig was om een jaar voor oplevering al schetsen voor de tuin te hebben, begreep ik dat ook wel, maar kreeg ik die onrust niet uit mijn hoofd. Als twee uitersten botsen we op dat vlak een beetje en besloot ik daarom om alle todo’s voor ons allebei inzichtelijk te maken. Daarmee verplaatste ik de onrust van mijn hoofd naar de muur en kunnen we nu samen kijken naar wat wel of niet belangrijk is, wie wat doet én wanneer.

De todo lijst bestaat uit drie states: todo, in progress en done. Aan de linkerkant hebben we de verschillende todo’s gecategoriseerd, zo hebben we een categorie oplevering, keuken, badkamer, raamdecoratie, tuin, verhuizing etc. Eens in de zoveel tijd kijken we er samen naar en verplaatsen we een aantal post-its zodat het weer up to date is. Tegelijkertijd maken we dan een plan voor de aankomende weken door de post-its bij in progress te hangen en bekijken we welke afhankelijkheden er zijn tussen de verschillende partijen, zodat we daar rekening mee kunnen houden qua planning. Doordat de todo lijst op de muur hangt kunnen we deze allebei zien en worden we er dagelijks aan herinnerd dat we nog genoeg te doen hebben!

De oplevering komt in zicht!

Nadat de bouw al twee keer eerder is vertraagd, hebben we vorige week te horen gekregen dat de oplevering weer uitgesteld is. Waar de vertraging de vorige keer een paar weken en daarna twee maanden was, is het nu een week, die we eigenlijk niet kunnen gebruiken. Daardoor verplaatst de hele planning en brengt dit wat betreft het opzeggen van de huur mogelijk een maand vertraging met zich mee. Vertraging of niet; de dag van oplevering komt steeds dichterbij en daar gaat het om! Het gaan een aantal spannende en hopelijk ook leuke maanden worden! 🙂

Hoe zorg jij er bij grote projecten voor dat je overzicht houdt?